Jak przygotować się do ciąży?

Jeżeli planujemy potomstwo, należy się do tego odpowiednio przygotować. Styl życia przed ciążą jest tak samo ważny jak podczas ciąży. Wynika to ze znanej prawdy, że zdrowa matka ma większą szansę urodzić zdrowe dziecko. Jeżeli kobieta cieszy się dobrym zdrowiem, to przed zajściem w ciążę także powinna udać się do lekarza. Niezbędne jest skontrolowanie ciśnienia krwi, masy ciała, pobranie wymazu z szyjki na badanie cytologiczne, badanie piersi.

Jeżeli kobieta choruje, trzeba zrobić wszystko, aby osiągnąć przed ciążą możliwie najlepszy stan zdrowia. Jest to szczególnie ważne w przypadkach chorób serca, nerek, tarczycy, nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy. Postępy medycyny sprawiły, że wiele kobiet, jeszcze do niedawna niemogących nawet marzyć o macierzyństwie, dziś cieszy się potomstwem. Dzisiejsza wiedza medyczna pozwala w miarę bezpiecznie poprowadzić ciążę i poród pomimo choroby kobiety.

Należy sprawdzić, czy kandydatka na mamę chorowała na różyczkę. Jeżeli już przeszła tę chorobę (świadczy o tym poziom przeciwciał w surowicy) – może być spokojna. Jeżeli nie – przed planowaną ciążą lepiej się zaszczepić. Po szczepieniu decyzję o zajściu w ciążę trzeba odłożyć na okres 3 miesięcy. Warto też sprawdzić obecność przeciwciał przeciwko toksoplazmozie. Jeżeli ich nie ma należy stanowczo unikać sytuacji w których mogłoby dojść do zakażenia tą chorobą (nie zbliżać się do obcych, a zwłaszcza chorych zwierząt).

O szkodliwości palenia tytoniu pisałem szerzej w ubiegłym tygodniu. Chciałbym podpowiedzieć, że aby nie być „bierną palaczką” warto namówić również męża, żeby zerwał z tym nałogiem. Unikajmy też alkoholu i wszelkich używek.

Do zapłodnienia dochodzi zazwyczaj w połowie cyklu miesięcznego, dlatego każdą kobietę w wieku rozrodczym należy w drugiej połowie cyklu traktować jako potencjalną ciężarną. Nie wolno w tym czasie prześwietlać się promieniami rentgenowskimi ani przyjmować zbędnych leków i preparatów. Jeżeli kobieta musi być leczona, to tylko środkami przepisanymi przez lekarza poinformowanego o zamiarze powiększenia rodziny. Jedynym lekiem zalecanym do przyjmowania już przed zajściem w ciążę jest kwas foliowy, który zmniejsza ryzyko powstawania wad wrodzonych u płodu.

Jeżeli kobieta stosowała pigułki antykoncepcyjne, musi je odpowiednio wcześnie odstawić. W przypadku nadwagi lub niedowagi należy starać się usunąć te nieprawidłowości. Jeżeli to się nie uda, nie powinno się intensywnie odchudzać przed zajściem w ciążę. Radzę jeść dużo zdrowej żywności zawierającej dużo białka, warzyw i owoców. Białko znajduje się w mięsie (zdrowsze jest białe niż czerwone), rybach, produktach mlecznych i pieczywie. Postarajmy się ograniczyć spożywanie cukru, tłuszczu i soli. Do picia zalecam raczej soki owocowe lub warzywne niż coca-colę i inne napoje gazowane. Pamiętajmy też o systematycznym odpoczynku nocnym, ( co najmniej 8 godzin) i o ruchu na świeżym powietrzu, a wszystko będzie dobrze!

Posted in Porady, Usługi.